Q: Voiko osallistumisen maksaa
jollain muulla tavalla kuin tilisiirrolla?
A: Tällä hetkellä ei
muuta
mahdollisuutta tarjota. Tosin kuka vain voi hoitaa tilisiirron
puolestasi, eli
ei ole väliä kuka on varsinainen maksaja, kunhan
viestissä mainitaan kenen
puolesta maksetaan
Q: Onko pelipaikalla mahdollista
yöpyä (muutoin kuin hotellihuoneessa, esim.
pelipöydän alla makuupussissa)?
A: Pelipaikalla ei
ole hotellihuoneen lisäksi muuta
majoitusmahdollisuutta. Pohdimme josko jotain kehkeytyisi.
Turnaussäännöt: maalauskilpailun
säännöt lisätty, turnauspaikasta jotain
epämääräistä raapustettu ja turnauksen
maalauspisteisiin lisätty osio
turnaussälä.
Faba skenaariot: Pahimmin öögaa punkteeravia
virheitä siivottu. Patrol säännöistä
poistettu viittaus maagin torniin. Liittolaiset ja
perääntymisvaihe sääntöjä
kirjoitettu uudestaan, toivottavasti selkeämmiksi.
40k skenaariot: Muutama brainfart poistettu.
Q: Pisteitä tuova yksikkö: Peliin viimeisellä
kierroksella ilmestynyt
yksikkö ei ole pisteitä tuova yksikkö vaikka se muuten
täyttäisikin ehdot.
Tarkoittaako tämä pursuitista palaavia yksikköjä?
A: Kyllä, ja lisäksi tuo koskee laudalle
millä tahansa tavalla viimeiselle
kierroksella saapuvia joukkoja: summonoituja, pursuitista palaavia,
tunneli
porukoita, petomiesten takatuuppareita jne.
Q: Miten yli-innokkaat joukot -sääntöä
käytetään? Tarkoittaako
tämä, että jos kenraali on
lähellä ja haluaa antaa LD:nsä yksikölle, niin
kyseinen yksikkö ei saa +1
boonusta? Entäpä Helffien +1 LD:hen antava magic itemi?
Entä skavenit ja
rankkiboonus?
A: Tämä toimii kuten Stubborn
-sääntö (sääntökirja s.85).
Kenraali ja +1 ei siis toimi. Haltiat saattavat saada +2, jos esine on
lähellä.
Skavenit saavat rankkibonuksen.
Q: Skenaariossa jossa tuplataan
perus power- ja dispelnopat, mitä käy
kääpiöille, tai muille joiden taikanopat eivät
noudata sääntökirjan oletusta?
A: Kääpiöillä
on Dispell-noppia
pohjalla 6. Sääntö on kirjoitettu
sääntökirjan pohjalta ja paremmin
kirjoitettuna kuuluisi: armeijalle myönnetään +2
power-noppaa ja +2
dispell-noppaa.
Q: Miten tuo satunnaisen maagin valinta tehdään?
A: Arvotaan kaikista pöydällä olevista
maageista seuraavasti: maagit
ottavat luvun, heitetään sopivaa noppaa (d6, d10,...) ja se
jonka luku nopasta
napsahtaa saa osuman. Liian isot noppaluvut heitetään
uudestaan kunnes tulee
valmista.
[Ja vielä d6 leikkimässä noppaa d12: heitä d6,
luvulla 1-3 d6 on maagin luku,
luvulla 4-6 d6+6 on maagin luku. Jos nopan luku on 'liian iso' niin
aloitetaan
alusta.]
Q: Ketkä lasketaan maageiksi?
A: Kaikki nappulat ja yksiköt, joilla on Magic level.
Maageja ovat myös Khemrin Liche Priestit
ja power levelillä taikoja käyttävät tyypit.
Q: Miten
tästä saa turnauspisteitä?
A: Turnaussäännöstön nelinpelipisteiden
mukaan, eli
voittavan puolen paremmalle 20 huonommalle 14. Hävinneille 8 tai 0.
Q: Kieltävätkö säännöt oman
armeijan (tässä tapauksessa
liittolaisen) kimppuun hyökkäämisen?
A: Kyllä. Tosin aina voi mennä ’jakamaan’
liittolaisen
hallitsemasta kohteesta tulevia pisteitä.
Q: Mitäs jos liittolaisten kesken tulee kiistaa kumpi
liikuttaa jotain yksikköä ensin
tms.?
A: Jos oikeasti syntyy ongelma kumpi pelaajista tekee jotain
ensin, niin vastapuoli saa päättää pelaajien
toimimisjärjestyksen. Tämä koskee
myös rynnäköitä, vaikka ne pitäisikin
tehdä julistus järjestyksessä.
Q: Saako kaappauksessa käyttää tunnel
teameja? Entä muita
omituiset Set-up säännöt omaavia joukkoja?
A: Kaikkia patrol sääntöjen sallimia joukkoja
saa
käyttää, mutta kaikki joukot laitetaan pelin alussa
pöydälle. Riippumatta
joukkojen erikoissäännöistä ne laitetaan skenaarion
antamien sääntöjen mukaan.
Q: Onko noille vankkureille jotain koko
määritelmiä, kelpaako kottikärryjä
työntävä kääpiö?
A: Suurin piirtein sotavaunujen kokoinen alusta (10x5
cm). Voi olla jonkin verran
pienempikin. Jotain omistajilleen arvokasta.
Kottikärryjä työntävästä
kääpiöstä saa epäilemättä varsin
toimivan
ratkaisun. Kärryjen sisällöllä on varmasti
myös merkitystä...
Q: Miten
"Kohtalon kukkulaa" hallitaan? Pitääkö pisteitä
tuovan
yksikön olla kokonaisuudessaan kukkulan laella?
A: Jos
kukkulalle vain mahtuu niin yksikön pitää olla kokonaan
siellä. Jos ei
mahdu kokonaan niin yksikön
keskikohdan
pitää olla kukkulalla. Pöydällä olevat
kukkulat saattavat olla 'outoja', joten
vastustajan kanssa voi olla syytä sopia ennen pelin alkua
mitä tarkoittaa
'kukkulalla'.
Q: Tuplataanko
myös kenraalintapporaha (100=200)? Entä Clan Eshinin
Herontappopalkkio?
A: Mitään lisäpistepalkkioita ei tuplata.
Siis kysytyistä
ei tule bonusta. Myöskään haltioiden Pure of heart,
3rd/2nd generation Slann
tai muut vastaavat lisäpisteet eivät tuplaannu.
Q: Varmaankaan ei käy päinsä
jättää esim. "isossa" listassa
olevasta tactical squadista kahta äijää pois C.
Patrol-peliin, jotta yksikkö
mahtuisi 400 pisteeseen? (tai patrol pelissä yksiköstä
äijiä niin että yksikön
koko pieneneen 25:een tms.)
A: Yksiköt ja sankarit pitää ottaa 1500/2000
pisteen armeijasta
sellaisenaan mitään muuttamatta. On siis hyvinkin
mahdollista, että kahta
'hyvää' patrol joukkoa ei armeijasta irtoa. Tämä on
täysin tarkoituksellista ja
voi olla että pelaajan pitää riskeerata sama joukko
molempiin listoihin tai
pelata toinen patrol peli vähän löysemmällä
poppoolla.
Q: [40k] Pitää vielä
varmistaa
että saako 40k Patrol skenuissa laittoman transportin
jättää pois.
A: Combat patrol joukkoihin
valitulta yksiköltä saa jättää Dedicated
transportin pois. Jos kulkupeli on
laiton niin se pitää jättää pois.
Tyhjästä ei myöskään tarvi maksaa
pisteitä.
Q: [FB]
Mikä on Wizards
tower? Löytyykö
sellainen jokaiselta patrol pöydältä?
A:
Copy/paste kämmi Border partol
-säännöstöstä. Taikurit
eivät siis pääse taikomaan Patrol peleissä, koska
kukaan pelaajista ei ole
vielä saanut haltuunsa Velhon tornia. Tästä johtuen
taikuria ei myöskään ole
pakko ottaa mukaan patrol joukkoon.
Q:[FB] Jos minulla on vain yksi patrol sankariksi
kelpaava skaven chieftain (tms.), niin onko se otettava molempiin
peleihin?
A: Jos käypä sankari patrol peliin löytyy, se
on otettava
ainakin toiseen patrol joukkoon. Samaa sankaria ei ole pakko
käyttää kahteen
kertaan vaan toisen joukon johtajaksi voi valita esitaistelijan.
Patrol-joukolla pitää olla johtajana sankari tai
esitaistelija, jos on vain
yksi sopiva nappula niin se on sitten kummankin ryhmän johtajana.
Q:[FB] Lasketaanko ratling gun, tuo Alession
keksinnöistä
hirvittävin, warmachineksi. Eli voiko niitä olla kolme?
A: Ratling Gunit lasketaan sotakoneiksi.
Q:[FB] Saako esitaistelijaksi ottaa siis minkä tahansa
figun, joka on mahdollista korottaa championiksi? Esim. Kroxigor tai
Terradon?!?
A: Kyllä kunhan se kuuluu armeijalistaan. Lisäksi
champion upgradea vastaavat käyvät kuten Cult of Ulricin
ei-hero warrior priest.
Q:[FB] Mites tuo Patrollin pomo Vampire Counteilla - jos
kuolee niin
alkavatko joukot kadota?
A: Kyllä. Samaten marssiminen onnistuun vain 12”
sisällä pomosta jne.
Lainaus viimeisestä patrol sääntöpallukasta ”Other
army specific rules are
used”
Q: Mitä jos laillista Patrol / Combat patrol joukkoa ei
voi armeijalistan
puitteissa mitenkään tehdä?
A: Sitten me kehitämme sinulle ikioman Chaosboyz mixin,
joka rikkoo
sääntöjä mahdollisimman vähän.